Waar je lippen tuiten al niet goed voor is

07-03-2018

In een eerdere blog hebben we het gehad over wat de longfysiotherapeut allemaal kan betekenen voor mensen met longproblemen. In deze blog lichten we 1 behandeltechniek uit: Pursed Lip Breathing (met geperste lippen uitademen). In deze blog leggen we uit wat pursed lip breathing is, waarom je het kan doen, wanneer je het kan doen en het allerbelangrijkste: HOE kan je het doen?! Dus wacht nog even met je lippen tuiten, en lees verder!

Wat is Pursed Lip Breathing (PLB)?

PLB is een gemakkelijke ademhalingstechniek om kortademigheid, die vooral bij longpatiënten voorkomt, te verminderen. De fysiotherapeut kan je deze techniek goed aanleren, zodat je die thuis kunt gebruiken.

Waarom zou ik PLB doen?

PLB heeft meerdere voordelen, waaronder:

  • Verminderen van benauwdheid;
  • Rustiger ademhalen;
  • Goed leeg maken van de longen zodat er verse lucht aangevoerd kan worden;

Hoe vaak en wanneer doe ik PLB?

Aan te raden is om deze methode vaker per dag te doen, en met name tijdens periodes van benauwdheid (bijvoorbeeld direct na inspanning). Dus ben je benauwd? Begin met PLB om zo een rustigere ademhaling te creëren en de longen goed te ventileren.

Hieronder laat onze collega Natasja zien hoe het moet :-)


Hoe doe je dat: Pursed Lip Breathing?

  • Ga ontspannen zitten/staan/liggen en houd nek en schouders ontspannen;
  • Adem in door de neus (als dit mogelijk is), adem uit door samengeknepen lippen;
  • Houdt de lippen alsof je gaat fluiten. Blijf rechtop zitten, laat de lucht langzaam door de samengeknepen lippen naar buiten stromen, alsof je over een hete soeplepel blaast. Niet provoceren tijdens het uitblazen maar rustig en ontspannen uitvoeren! PLB zal helpen om de buikspieren aan te spannen bij het inademen en het middenrif omhoog verplaatsen om te helpen de lucht uit de longen te krijgen;
  • Probeer de uitademing 2x zo lang te laten duren als de inademing. Bijvoorbeeld ±2 sec inademen en ±4 sec uitademen. Probeer hierbij ontspanning te vinden.
  • Herhaal het bovenstaande zo vaak als nodig is.

Er zijn nog meer alternatieven voor PLB, daarover meer in een ander blog!

p.s. Onze vorige blog ging over ongewenste gewichtsafname of gewichtstoename bij longproblematiek. Nieuwsgierig? Klik hier: https://www.longblog.nl/l/gewichtsverlies-of-juist-gewichtstoename-bij-longaandoeningen-hoe-kan-dat-nou2/