Sporten met longproblemen, zo belangrijk, maar waarom eigenlijk?

13-09-2018

In de vorige blog hebben we het gehad over flowventilatie, niet gelezen? Klik dan hier. Bewegen terwijl je het benauwd hebt, slijm ophoest of je niet fit voelt? Misschien moet je er niet aan denken! Maar toch is het heel goed en heel belangrijk voor je!

In deze blog leggen we uit waarom sporten zo belangrijk is, wat het doet met je lichaam, wat de voordelen van bewegen zijn en welke vorm van bewegen dan juist goed voor je is. Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, kom gerust langs!

Wanneer je voor het eerst begint met sporten zal het begin een beetje wennen zijn, of zelfs een beetje moeilijk. Maar toch: het levert op lange termijn heel veel op.

Wat doet sporten met je longen en je lichaam?

Sporten of bewegen bevordert de opname van zuurstof in de cellen en spieren, het versterkt je ademhalingsspieren en vergroot de longinhoud, hierdoor verbetert je conditie. Bewegen leidt tot een verbetering van het uithoudingsvermogen, spierkracht en lichaamsgewicht. Sporten zal er ook voor zorgen dat je lekkerder in je vel zit!

Wat zijn nog meer voordelen van bewegen bij een longaandoening?

  • Je klachten, zoals hoesten of slijm kunnen erdoor afnemen
  • Je conditie wordt beter
  • Je wordt minder snel benauwd
  • Je krijgt meer energie
  • Je botten worden sterker
  • Je spieren worden sterker
  • Je slaapt beter
  • Je voelt je meer ontspannen
  • Je herstelt sneller van de griep, verkoudheid of longontsteking
  • Je hebt een kleinere kans op een longaanval of ziekenhuisopname
  • Je hebt een grote kans om te blijven werken

Door deze verbeteringen heb je soms minder medicijnen nodig en door een actievere leefstijl worden de dagelijkse dingen zoals het aan en uit kleden, douchen en traplopen eenvoudiger.

Welke vorm van bewegen is goed?

5 dagen per week een half uur bewegen levert al heel veel op. Dit betekent niet dat je meteen een kilometer moet gaan zwemmen want beweging in huis telt net zo goed mee! Je werkt vaak al ongemerkt aan je conditie. Denk aan fietsen of lopen naar de supermarkt, traplopen in plaats van de lift nemen, golfen, werken in de tuin, huishoudelijk werk etc.

Elke vorm van beweging is goed maar wissel het wel af! Ook zijn specifieke oefeningen gericht voor je been-en/of armspieren met gewichten ook erg goed.

Belangrijk is om rustig aan te beginnen, begin bijvoorbeeld met 10 minuten per dag en bouw dat langzaam uit naar 30 minuten. Doe het ook niet aan een stuk maar verdeeld over de dag. Je kan bijvoorbeeld 30 minuten in een keer achter elkaar gaan fietsen, maar je kunt het half uur ook verdelen over de hele dag: bijvoorbeeld ' s ochtends 15 minuten wandelen, dan 10 minuten huishoudelijk werk en nog 5 minuten fietsen. Meer en langer mag natuurlijk altijd.

Om het wat makkelijker te maken kan je ervoor kiezen om een activiteit te gaan doen die je leuk vindt. Spreek een keer met je echtgenoot, vriendin, buurvrouw of familie lid, over je plan om meer te gaan bewegen, want samen bewegen is vaak gezellig en ook motiverender.

Vind je het moeilijk om zelf aan de gang te gaan en zou je het prettig vinden om onder begeleiding van een fysiotherapeut te bewegen? Wij helpen je graag! Wij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met longaandoeningen.


Op de foto zie je onze trainingszaal, hier geven wij ook groepstrainingen, zodat je met meerdere mensen tegelijk kan trainen, wat heel gezellig is! En met mooi weer kiezen we er soms voor om lekker naar buiten te gaan! Het is bij ons mogelijk om een sport abonnement te nemen, als je meer informatie hier over wilt kan je ons bereiken op      071-8887611 maar je mag ook altijd langs komen! Wij geven graag antwoord op al je vragen!

In de volgende blog gaan we het hebben over fysiotherapie in de zorgverzekering.