Eten is energie!

04-10-2019

Deze blog gaat over energierijke voeding! Vorige keer hebben we het gehad over de saturatiemeter, niet gelezen? Klik hier.

Door vermoeidheid of benauwdheid kan het soms lastig zijn om voldoende te eten. Genoeg eten en drinken is juist belangrijk om een goed gewicht te houden bij een longaandoening. 

In deze blog geven we een aantal tips die je kunnen helpen om dagelijks voldoende energie uit eten en drinken binnen te krijgen:


1. Gebruik vaker iets te drinken waar energie/ calorieën inzitten
Soms is het makkelijk om te drinken dan te eten.

Gebruik in dit geval geen: light dranken, grote hoeveelheden water, thee of koffie zonder melk of suiker. 

Maar gebruik juist calorierijke dranken zoals: zuiveldranken, vruchtensap, drinkontbijt of een zelfgemaakte smoothie of milkshake (van vers fruit).

Dit vult de maag, zonder dat er energie binnen komt. Als je drinkt, vult de maag zich namelijk met vloeistof. Daardoor heb je ook het gevoel dat je sneller 'vol' zit. Drink daarom ook liever niet bij een maaltijd.

2. Beleg de boterham dubbel
Beleg de boterham wat dikker en neem bijvoorbeeld een extra plak kaas of vleeswaren op brood. Een combinatie van hartig of zoetig beleg, bijvoorbeeld pindakaas met banaan of kaas met jam, kan ook erg lekker zijn.

3. Wissel af met het soort brood wat je eet
Krentenbrood, pistolets, kadetjes en mueslibrood bevatten meer energie/calorieën dan een regulier sneetje (volkoren)brood. Probeer wat vaker of te wisselen in broodsoorten, zodat het wat makkelijker wordt om extra energie binnen te krijgen.

4. Eet vaker gedurende de dag, maar kleinere porties per keer
Neem vaker een eiwitrijk tussendoortje, zoals een hand met noten, dop-pinda's of studentenhaver. Of kies voor een cracker met een gekookt ei, vleeswaren of vis. Ook lekker is het om een aantal blokjes kaas of een schaaltje kwark met muesli te nemen.

Bovenstaande adviezen, zijn algemene tips. Een diëtist kan helpen om te kijken of je dagelijks voldoende te eten en te drinken binnen krijgt. Neem gerust contact op met de Plexxus diëtist voor meer informatie en advies.