Ei...ei...eiwit

21-05-2019

In onze vorige blog hebben we het gehad over de invloed van het weer op de longen. Niet gelezen? Klik hier!

Deze keer heeft onze diëtiste Ancilla een stuk voor je geschreven over eiwitten. Eiwitten zijn namelijk heel belangrijk, en niet alleen voor mensen met longproblemen. 

Wat zijn eiwitten?
Door onze voeding krijgen wij dagelijks koolhydraten, vetten en eiwitten binnen. Een belangrijke onderdeel van wat wij eten en drinken zijn eiwitten. Eiwitten leveren calorieën en aminozuren. Aminozuren zijn bouwstenen voor eiwitten in lichaamscellen. Eiwitten spelen o.a. een belangrijke rol bij herstel van weefsel of wondjes, behoudt van de spiermassa, geen krachtverlies en speelt een rol bij het behouden van goede weerstand. Juist bij een longaandoening is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen: je hebt namelijk ook nog eens extra eiwitten nodig in vergelijking met mensen die geen longaandoeningen hebben!


Waar zitten eiwitten in?

Eiwitten kun je via plantaardige of dierlijke producten binnenkrijgen. Beiden zijn goede bronnen van eiwitten. Wel geldt dat dierlijke producten iets beter opgenomen worden dan de plantaardige producten.
Plantaardige eiwitten zitten in: (volkoren)brood, (volkoren)granen, peulvruchten (bonen, pinda's en linzen), noten, zuivelvervangers zoals soja, tempé, tahoe of paddenstoelen.

Dierlijke eiwitten zitten in: vlees , vis , kip, zuivelproducten (bijvoorbeeld melk, yoghurt, kwark), kaas en eieren.


Hoeveel eiwitten heb je nodig? 

Normaal gesproken, heb je 0.8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht nodig. Bij mensen met een longaandoening is deze behoefte verhoogd. Deze behoefte kan zelfs oplopen naar 1.5 tot 1.9 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Dat is dus (bijna) 2 x zoveel!

Het heeft niet zoveel zin om bij 1 maaltijd heel veel eiwitten te gaan eten. Het lichaam kan maximaal 20 gram eiwitten per eetmoment opnemen voor de spieropbouw. Het is beter om de eiwitten over de dag te verdelen en dus over verschillende momenten dat je eet.

Wat zijn voorbeelden van (kleine) maaltijden met 20 gram eiwitten?

Wil je meer weten over eiwitten in jouw voeding?

De diëtiste van het longcentrum, Ancilla Sterrenburg, kan berekenen hoeveel eiwitten je dagelijks nodig hebt. Daarnaast kan zij je praktische tips geven over de eiwitverdeling en de productkeuze.
Als het niet lukt om via de normale voeding voldoende energie en eiwitten binnen te krijgen, kan zij ook advies geven over eiwitpoeder of medische drinkvoeding (met extra eiwitten).

Zo krijg je altijd voedingsadvies wat past bij jouw situatie.

Houd onze longblog in de gaten, want volgende keer hebben we weer een nieuw onderwerp: Het verschil tussen Astma en COPD.